DEPARTAMENT DE GOVERNACIÓ I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
DOGC-4914 - 28.6.2007 NOU DECRET 139/2007, de 26 de juny,
pel qual es regulen la denominació, els símbols i el registre d'ens locals de
Catalunya. Format PDF.
DECRET 263/1991, de 25 de
novembre, d’aprovació del Reglament dels símbols dels ens locals de
Catalunya.
Totes les comunitats humanes organitzades i les seves
institucions adopten i han adoptat sempre diferents símbols i senyals com a
elements representatius i identificatius, i els envolten d'expressions de
respecte. L'escut i la bandera són, a la nostra cultura i des de fa molts
segles, els símbols representatius per excel·lència de tota comunitat.
Catalunya, com a comunitat històrica dotada d'institucions
d'autogovern, ha tingut, fins a la pèrdua d'aquestes l’any 1714, una
heràldica pròpia, no solament reial i nobiliària, sinó també municipal, les
prescripcions bàsiques de la qual es recullen en aquest Decret i també els
aclariments necessaris per comprendre-les. Cal fer esment també que, d'uns anys
ençà, han proliferat nous símbols merament distintius que, més que del rigor
de la ciència i l’art heràldic, són fruit de l’esplèndida creativitat de
molts dels dissenyadors catalans més rellevants.
Aquesta disposició omple un buit dins l’ordenament local
català, de conformitat amb l’article 37.1 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril,
municipal i de règim local de Catalunya, respectant l’autonomia local en el
que fa referència a la competència per dotar-se de símbols propis,
competència que estableix, concretament pel que fa als municipis, l’article
50.21) de la Llei esmentada. En el mateix sentit, la Generalitat només intervé
en aquesta matèria en els casos determinats per la llei per tal de comprovar si
són respectades les normes heràldiques i altres dades en què es fonamenten
els símbols, o si els símbols aprovats són susceptibles de ser confosos amb
els d'un altre ens local.
Així mateix es regula el procediment aplicable per a l’adopció,
la modificació, el canvi o la rehabilitació dels símbols locals, semblant a l’establert
per al canvi de nom dels municipis, referit, d’una banda, a l’escut i a la
bandera, reconeguts com a símbols representatius i, d’altra banda, als
emblemes, que són denominats símbols distintius, d’introducció més recent
en el món de la identificació de les entitats, tal com s'ha indicat. El
procediment que es refereix a aquests emblemes se sotmet a unes normes i uns
criteris menys estrictes que els que calen per a l’adopció dels símbols
representatius.
Per acabar, es crea una nova secció dins el Registre dels
ens locals a què es refereix l’article 4 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril,
municipal i de règim local de Catalunya, en el qual’han d’inscriure els
símbols locals.
Atesa la disposició final 2 de la Llei 8/1987, de 15
d'abril, municipal i de règim local de Catalunya;
Vistos l’informe de la Comissió de Govern Local de
Catalunya i el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del
conseller de Governació i amb la deliberació prèvia del Govern,
DECRETO:
Article únic
S'aprova el Reglament dels símbols dels ens locals de
Catalunya, el text del qual figura a continuació.
DISPOSICIONS FINALS
-1 S'autoritza el conseller de Governació per al
desplegament d'aquest Decret.
-2 Aquest Decret entrarà en vigor l’endemà de la seva
publicació al DOGC.
Barcelona, 25 de novembre de 1991
JORDI PUJOL President de la Generalitat de Catalunya
JOSEP GOMIS I MARTÍ Conseller de Governació
REGLAMENT
dels símbols dels ens locals de Catalunya
CAPÍTOL 1
Principis i disposicions generals
Article 1 Objecte del Reglament 1.1 Aquest Reglament estableix els criteris i regula el
procediment per a l’adopció, l’ús, la modificació parcial, el canvi o la
rehabilitació dels símbols dels ens locals.
1.2 Els símbols representatius dels ens locals territorials
i de les entitats municipals descentralitzades són l’escut i la bandera.
1.3 Els ens locals esmentats a l’apartat anterior poden
dotar-se, a més dels símbols representatius, d'un emblema com a símbol
distintiu. La resta d'ens locals, els consorcis de caràcter local i els ens amb
personalitat pròpia dependents de les entitats locals, poden també adoptar com
a símbol distintiu un emblema, quan els seus estatuts, si escau, ho prevegin.
Article 2
Definició d’escut, bandera ¡ emblema
2.1 A l’efecte d’aquest Reglament, s’entén per escut
un símbol o ensenya format per una superfície entre línies, dita camper, on
es representen diferents elements, dits càrregues heràldiques.
2.2 A l’efecte d’aquest Reglament, la bandera és una
peça de tela, generalment rectangular, fixa per un costat a un pal o asta, que
serveix com a símbol o ensenya.
2.3 A l’efecte d'aquest Reglament, l’emblema comprèn
qualsevol símbol gràfic, altre que un escut o una bandera, amb independència
de la forma i els elements que el componen.
Article 3
Símbols locals representatius
3.1 Els ens locals indicats a l’article 1.2 poden adoptar
un escut i una bandera com a símbols representatius, rehabilitar els que
històricament els corresponguin, i també modificar o canviar els que tinguin
establerts.
3.2 Els elements de l’escut i de la bandera s’han de
fonamentar en fets històrics o accidents geogràfics, en característiques
pròpies de l’ens local o en el seu nom.
3.3 En qualsevol cas, s’han de respectar les normes de l’heràldica
i, en particular, els criteris explícitament recollits en aquest Reglament i en
el seu annex, els quals seran d’aplicació, llevat d’excepcions degudament
justificades.
Article 4
Símbols locals distintius
4.1 Els emblemes regulats per aquest Regiament s’han d’ajustar
al que estableixen els articles 22, 23 i concordants d'aquest text.
4.2 Els emblemes de què es dotin els ens locals i els
organismes autònoms, com també els de les societats i empreses dependents dels
ens locals, s’han de regular per la legislació local i per aquest Reglament
i, si s'escau, per les normes especifiques de la legislació sectorial
corresponent, sens perjudici d’inscriure’s en la secció corresponent del
Registre dels ens locals que porta el Departament de Governació.
Article 5
Competència
5.1 Correspon al ple de l’ens local o l’òrgan competent
prendre l’acord d’adopció, de rehabilitació, de modificació o de canvi de
l’escut, la bandera o l’emblema.
5.2 La intervenció del Govern de la Generalitat es
produirà:
a) Quan l’escut o la bandera siguin susceptibles de ser
confosos amb els d’un altre ens local.
b) Ouan no es compleixin els requisits que estableíxen els
articles 35 i 36 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local
de Catalunya, desplegats en aquest Reglament.
c) Pel que fa als emblemes, quan es tramitin d’acord amb el
procediment general establert per aquest Reglament, i no s’ajustin al que
determinen els articles 22, 23 i concordants d'aquest text.
Article 6
Contingut de l’acord
L’acord a què es refereix l’article anterior ha de
contenir:
a) Pel que fa a l’escut, el blasonament de les armes i el
seu timbre.
b) Respecte a la bandera, la descripció amb les dimensions,
les proporcions i els colors.
c) Quant a l’emblema, una descripció breu dels seus
elements i de la disposició i proporcions d'aquests.
Article 7
Publicació i efectes dels símbols
L’escut i la bandera dels ens locals i els emblemes,
exclosos aquells que es tramitin d’acord amb la legislació sectorial
escaient, es podran utilitzar a partir de la publicació de la seva descripció
al DOGC.
Article 8
Prohibició d’emprar l’escut i la bandera de Catalunya
8.1 Només poden incorporar l’escut de Catalunya al seu
propi aquells municipis que hi tenen dret històric, d’acord amb el que s’especifica
a l’annex d’aquest Decret.
8.2 No es pot emprar la bandera de Catalunya com a fons de la
bandera local. Els ens locals que per dret històric poden tenir el senyal de
Catalunya a l’escut, el poden posar, si escau, a la bandera.
Article 9
Inscripció dels símbols
Al Registre dels ens locals a què es refereix l’article 4
de la Llei 811987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, es
crearà una secció general destinada a inscriure els símbols locals aprovats
de conformitat amb els criteris i el procediment que regula aquest Reglament o,
si s’escau, amb els que estableix la legislació sectorial.
Article 10
Protecció dels símbols
Els símbols representatius i els distintius, degudament
inscrits i publicats, gaudeixen de la protecció que estableixen les lleis, i
els ens que en siguin titulars han d'exercitar les accions procedents, d'acord
amb la legislació aplicable en cada cas, per tal de vetllar per l’ús i la
defensa adequats.
Article 11
Utilítzacíó dels símbols
11.1 En les comunicacions oficials dels ens a què fa
referència aquest Reglament, no hi poden constar altres símbols que l’escut
o l’emblema propis, degudament aprovats, sens perjudici del que estableix l’article
29 d’aquest Reglament.
11.2 Així mateix, els ens locals només poden utilitzar els
símbols propis esmentats als edificis, als plafons, als rètols, als vehicles,
als uniformes i altres formes de manifestació a l’exterior, sens perjudici de
la protecció deguda al patrimoni històrico-artístic.
CAPÍTOL 2
De l’escut
SECCIÓ 1
Dels elements de l’escut
Article 12
Blasonament
12.1 S’entén per blasonament la descripció de la forma,
dels esmalts i de les càrregues d’un escut. El blasonament ha de ser al més
simple i senzill possible, sempre que permeti diferenciar-se d’altres escuts.
S’ha de donar preferència al senyal propi de l’ens local respecte d’altres
senyals que hi puguin figurar.
12.2 Els esmalts d’un escut són els acoloriments del
camper i de les cárregues, I'ús i la combinació deis quals s'han d'adir amb
les normes heráldiques, tal com s'especifica a I'annex d'aquest Decret.
12.3 Les càrregues s’han de representar sempre d’acord
amb la normativa heràldica i mai al natural.
Article 13
Forma i brisures
13.1 La forma de l’escut dels ens locals ha de ser la
caironada, tal com s’especifica a l’annex.
13.2 Els escuts dels diferents ens locals, excepte els dels
municipis, s’han de diferenciar per una brisura característica, d’acord amb
el que figura a l’annex d’aquest Decret.
Article 14
Timbre
14.1 S’entén per timbre l’acompanyament col·locat
damunt d’un escut. En el cas dels ens locals territorials, el timbre ha de ser
sempre una corona, que ordinàriament serà la mural que li correspongui, tal
com figura a l’annex d'aquest Decret.
14.2 Els escuts de les entitats municipals descentralitzades
no han de portar timbre de cap mena.
14.3 Quan un municipi amb escut timbrat de corona mural
modifiqui el seu tractament per raó del nombre d’habitants, d’acord amb el
que disposa l’article 33 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de
règim local de Catalunya, la corona corresponent substituirà l’anterior
sense cap altre tràmit que la inscripció al Registre previst a l’article 9.
Article 15
Altres acompanyaments
L’escut es pot blasonar amb aquells acompanyaments que
hagin estat objecte de concessió expressa.
SECCIÓ 2
De l’ús de l’escut
Article 16 Ús de l’escut
16.1 L’ús de l’escut és privatiu de l’ens local.
16.2 Les entitats privades i els particulars poden fer ús de
l’escut amb l’autorització expressa de l’ens local.
16.3 Cap ens local no pot fer ús d’un escut que no sigui
el propi, sens perjudici del que estableix l’article 29 d'aquest Reglament.
Article 17 Incorporació de l’escut al segell
Els ens locals poden incorporar als seus segells l’escut
propi, degudament aprovat.
CAPÍTOL 3 De la bandera
Article 18 Forma de la bandera
18.1 La bandera ha de tenir forma rectangular i una relació
de dos d’alçada per tres d’amplada.
18.2 La bandera ha de ser tan senzilla com sigui possible i
alhora identificativa.
Article 19 Altres prescripcions
19.1 La bandera no ha d’incorporar mai l’escut sinó, en
tot cas, els seus elements més representatius, com ara els esmalts o les
càrregues, excepte quan resulti de la conversió de l’escut en bandera.
19.2 La bandera no ha d’incorporar, en cap cas, l’acompanyament
de l’escut.
19.3 En les dues cares de la bandera, tots els elements han
de mantenir la mateixa disposició i orientació respecte al pal, fent l’efecte
de transparència.
Article 20 Ús de la bandera
20.1 La utilització de la bandera i la seva col·locació
als edificis es regeix per la Llei 39/1981, de 28 d'octubre, per la qual es
regulen l’ús de la bandera d’Espanya i el de les altres banderes i
ensenyes.
20.2 Els presidents dels ens territorials poden portar als
seus vehicles oficials un exemplar reduït de la bandera pròpia com a banderí
quan assisteixin a actes oficials o actuïn en l’exercici del càrrec.
20.3 Els ens locals no poden enarborar com a pròpia una
altra bandera que no sigui la seva oficial, degudament inscrita i publicada, de
conformitat amb aquest Reglament.
Article 21 Limitacions a l’ús de la bandera
La bandera de l’ens local no pot ser utilitzada com a fons
de símbols o sigles de partits, sindicats, associacions o altres entitats
privades.
CAPÍTOL 4 Dels emblemes
Article 22 Emblemes distintius dels ens locals territorials i les
entitats municipals descentralitzades 22.1 Els ens locals que poden dotar-se d’un escut i d’una
bandera com a símbols representatius també ho poden fer d’un emblema
distintiu.
22.2 L’emblema no pot consistir en una modificació,
deformació o simplificació de l’escut, si bé pot basar-se en elements
d'aquest.
Article 23 Emblemes dels altres ens locals, els consorcis de caràcter
local i els ens dependents
23.1 Els ens locals no inclosos a l’article anterior, els
consorcis de caràcter local i els ens amb personalitat jurídica pròpia
dependents dels ens locals també poden utilitzar un emblema distintiu, d’acord
amb el que estableix l’article 1.3 d’aquest Reglament.
23.2 Respecte de les mancomunitats i dels consorcis, l’acord
d'aprovació de l’emblema correspon als òrgans competents dels ens que en
formen part. Pel que fa als ens dependents dels ens locals, aquest acord
correspon als ens dels quals depenen.
23.3 L’emblema no pot incloure frases, anagrames, logotips
o inscripcions que puguin induir a confusió amb els d’altres ens o que no
responguin a la seva denominació oficial o que la modifiquin.
23.4 Les corporacions locals poden autoritzar els seus ens
dependents a incorporar l’escut com a element accessori dels seus emblemes
distintius.
CAPÍTOL 5
Procediment d’adopció, rehabilitació, modificació o
canvi dels símbols
SECCIÓ 1
Procediment referent a l’escut
Article 24
Iniciació de l’expedient
24.1 L’expedient per adoptar, rehabilitar, modificar o
canviar l’escut s’ha d’incoar per acord del ple o l’òrgan competent de
l’ens local.
24.2 L’expedient ha d’incloure un projecte, que ha de
constar dels documents següents:
a) Una memòria o informe elaborat per un titulat superior
especialitzat en heràldica o per una institució competent en la matèria que
justifiqui la correcció del blasonament que es proposi.
b) Tots els antecedents heràldics, sigil·logràfics,
històrics, geogràfics o altres en els quals es fonamenti la proposta d’escut.
c) Una proposta de blasonament d’aquest.
d) Un dibuix de l’escut.
24.3 La Direcció General d’Administració Local del
Departament de Governació prestarà l’assistència necessària per elaborar
el projecte d’escut als ens locals que en justifiquin la necessitat.
Article 25
Informació pública
25.1 L’ens local ha de sotmetre el projecte a què es
refereix l’article anterior a informació pública, per un termini de 30 dies,
al tauler d’edictes i al DOGC.
25.2 Transcorregut el termini d’informació pública, l’ens
local ha de trametre una còpia de l’expedient a la Direcció General d’Administració
Local del Departament de Governació per tal que emeti informe sobre aquest i
sol·liciti el dictamen a l’Institut d’Estudis Catalans.
Article 26 Adopció de l’acord, tramesa de l’expedient, registre i
publicació de l’escut
26.1 Un cop l’ens local hagi rebut el dictamen de l’Institut
d'Estudis Catalans i l’informe de la Direcció General d’Administració
Local, i s’hagin resolt les possibles al·legacions formulades en el tràmit d’informació
pública, l’òrgan competent d’aquell aprovarà, si escau, el blasonament de
l’escut amb el vot favorable de les dues terceres parts del nombre de fet i,
en tot cas, de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la
corporació.
26.2 L’ens local, en el termini de quinze dies a comptar de
l’endemà de l’adopció de l’acord, ha de trametre l’expedient complet a
la Direcció General d’Administració Local del Departament de Governació, a
l’efecte de la inscripció al Registre dels ens locals i la seva publicació
posterior.
26.3 Si el Departament de Governació no té cap observació
a fer a l’escut aprovat, ho ha de fer saber a l’ens local i, amb la
resolució prèvia de la Direcció General, s’ha d’inscriure al Registre a
què es refereix l’article 9, i s’ha de publicar al DOGC el blasonament
acordat.
26.4 Una vegada transcorreguts tres mesos des de la recepció
de l’expedient al Departament de Governació sense que s’hi hagin formulat
observacions, l’acord de l’ens local es considerarà definitiu i executiu i
l’ens podrà instar la inscripció de l’escut al Registre esmentat i la
publicació a què es refereix l’apartat anterior.
Article 27 Formulació d'observacions
27.1 Si l’ens local ha adoptat un acord d’aprovació o
canvi de l’escut que sigui contrari a les normes heràldiques o sigui
susceptible de ser confós amb el d’un altre ens local, o no es fonamenti en
fets històrics o geogràfics, o en característiques pròpies i distintives que
en remarquin l’originalitat, exclusivitat o magnitud, ni en el seu propi nom,
la Direcció General d'Administració local del Departament de Governació hi
formularà les observacions que cregui oportunes.
27.2 En el termini de 15 dies a comptar de la recepció de
les observacions esmentades a l’apartat anterior, l’ens local podrà
al·legar el que cregui convenient en defensa del seu acord, adjuntant els
documents o les justificacions que consideri adients.
Article 28 Intervenció del Govern de la Generalitat
Si el Departament de Governació no considera justificades
les al·legacions de l’ens local i aquest no incorpora les observacions fetes
pel Departament esmentat, proposarà al Govern de la Generalitat la denegació
de la inscripció de l’escut al Registre dels ens locals.
Article 29 Utilització d’altres escuts
L’ens local, en el supòsit de l’article anterior, no pot
fer ús d’altre escut que no sigui el senyal de la Generalitat, d’acord amb
el que disposa el Decret 56/1982, de 18 de març, pel qual s’estableixen
normes sobre la utilització del senyal de la Generalitat per les entitats
locals de Catalunya, o el de l’Estat en els termes que disposi la legislació
aplicable.
SECCIÓ 2 Procediment relatiu a la bandera
Article 30 Iniciació de l’expedient Quan l’ens local tingui inscrit l’escut al Registre a
què fa referència aquest Reglament, i un cop publicat al DOGC, podrà adoptar,
rehabilitar i, si escau, modificar o canviar la bandera com a símbol local
representatiu.
Article 31 Procediment El procediment per a l’adopció, la rehabilitació, la
modificació o el canvi de la bandera és el que estableix la secció 1 d’aquest
capítol 5.
SECCIÓ 3 Procediment pel que fa a l’emblema
Article 32 Iniciació de l’expedient L’expedient per a l’adopció, la modificació o el canvi
de l’emblema distintiu s’ha d’incoar per acord del ple o de l’òrgan
competent de l’ens local.
Article 33 Procediment general El procediment a seguir per a l’adopció, la modificació o
el canvi dels emblemes s’ha de subjectar al que estableixen els articles 34,
35, 36 i 37 d’aquest Decret, llevat dels supòsits en què siguin d’aplicació
les normes especifiques de la legislació sectorial.
Article 34 Projecte d emblema
Formarà part de l’expedient un projecte que ha de constar
dels documents següents:
Una memòria justificativa.
Una descripció detallada de l’emblema.
Un dibuix de l’emblema.
Article 35 Adopció de l’acord, tramesa de l’expedient, registre i
publicació de la descripció de l’emblema
35.1 El projecte d’emblema s’ha de sotmetre a informació
pública per un termini de 30 dies al tauler d’edictes dels ens locals
afectats.
35.2 Un cop transcorregut el termini d’informació pública
i resoltes les possibles al·legacions, el ple de l’ens local o l’òrgan
competent ha d’aprovar, si s’escau, l’emblema, tenint en compte el que
estableix l’article 23.2 d'aquest Reglament.
35.3 L’ens local, en el termini de 15 dies a comptar de l’endemà
de l’adopció de l’acord, ha de trametre l’expedient complet, inclosos els
estatuts de l’ens, si s’escau, a la Direcció General d’Administració
Local del Departament de Governació, a l’efecte de la inscripció al Registre
dels ens locals i la publicació posterior.
35.4 Si el Departament de Governació no té cap observació
a fer a l’emblema aprovat, en relació amb el que prescriuen els articles 22 i
23 d’aquest Reglament, ho farà saber a l’ens local, l’inscriurà al
registre i en publicarà la descripció al DOGC.
35.5 Una vegada transcorreguts tres mesos des de la recepció
de l’expedient al Departament de Governació sense que aquest hi formuli
observacions, l’acord es considerarà definitiu i executiu, i l’ens local
podrà instar la inscripció de l’emblema al Registre i la publicació a què
es refereix l’apartat anterior.
Article 36 Formulació d’observacions 36.1 Si l’ens local acorda l’adopció o la modificació
de l’emblema sense complir el que prescriuen els articles 22 i 23, el
Departament de Governació hi formularà les observacions que cregui oportunes
per tal que aquell hi incorpori les rectificacions adients.
36.2 En el termini de 15 dies a comptar de la recepció de
les observacions a què es refereix l’apartat anterior, l’ens local podrà
al·legar el que cregui convenient en defensa del seu acord, i adjuntarà els
documents o les justificacions que consideri procedents.
Article 37 Intervenció de la Generalitat Si el Departament de Governació no considera justificades
les al·legacions de l’ens local, proposarà al Govern de la Generalitat la
denegació de la inscripció de l’emblema al Registre dels ens locals.
Article 38 Procediment especial 38.1 Els ens locals han de trametre, si escau, en el termini
de 15 dies, al Departament de Governació, una certificació de l’acord d’iniciació
de l’expedient per a la inscripció de l’emblema al registre estatal
corresponent.
38.2 Així mateix, han de trametre al mateix Departament la
certificació de la inscripció esmentada, en el termini de 15 dies a comptar de
la publicació de l’anunci d’aquesta, per tal que l’emblema s’anoti al
Registre dels ens locals.
Article 39 Incorporació de l’emblema al segell Els ens i òrgans que tinguin un emblema degudament aprovat
poden incorporar-lo en un segell propi.
CAPÍTOL 6 Inscripció dels símbols al Registre dels ens locals
Article 40 Organització de la secció dels símbols locals La secció del Registre dels ens locals a què es refereix l’article
9, destinada a la inscripció dels símbols locals, s’organitza en tres
subseccions referides, respectivament, als escuts, a les banderes i als
emblemes.
Article 41 Dades registrals dels escuts Les inscripcions dels escuts han de contenir les dades
registrals següents:
Nom de l’ens local.
Data de l’acord d’aprovació de l’escut.
Blasonament de l’escut.
Dibuix acolorit de l’escut.
Data de la resolució d’inscripció al Registre.
Data de publicació al DOGC de la resolució d’inscripció.
Article 42 Dades registrals de les banderes Les inscripcions de les banderes han de contenir les mateixes
dades registrals que els escuts.
Article 43 Grups d’inscripció dels emblemes La subsecció destinada a la inscripció dels emblemes es
divideix en tres grups, que es refereixen, respectivament, a les inscripcions
següents:
Dels emblemes dels ens locals.
Dels emblemes dels consorcis.
Dels emblemes dels ens dependents dels ens locals.
Article 44 Dades registrals dels emblemes dels ens locals territorials i
altres ens locals A les inscripcions dels emblemes dels ens locals
territorials, de les entitats municipals descentralitzades i de les entitats
metropolitanes, hi han de constar les dades següents:
Nom de l’ens local.
Data de l’acord d’aprovació de l’emblema.
Descripció de l’emblema.
Dibuix de l’emblema.
Data de la resolució d’inscripció al Registre.
Data de publicació al DOGC de l’anterior resolució.
Article 45 Dades registrals dels emblemes de les mancomunitats A les inscripcions referents als emblemes de les
mancomunitats hi han de constar les referències següents:
Nom de la mancomunitat.
Data de l’acord d’aprovació de l’emblema pels
municipis que la integren.
Descripció de l’emblema.
Dibuix de l’emblema.
Data de la resolució d’inscripció al Registre.
Data de publicació de la resolució al DOGC.
Article 46 Dades registrals dels emblemes dels consorcis A les inscripcions referents als consorcis, hi han de constar
les indicacions següents:
Nom del consorci.
Data de l’acord d’aprovació de l’emblema pels seus
membres.
Descripció de l’emblema.
Dibuix de l’emblema.
Data de la resolució d’inscripció al Registre.
Data de publicació de la resolució al DOGC.
Article 47 Dades registrals dels emblemes dels ens dependents dels ens
locals Les inscripcions dels emblemes referents als organismes
autònoms, societats i altres ens amb personalitat dependents dels ens locals
han de contenir les característiques següents:
Nom de l’ens.
Forma jurídica de constitució.
Ens local del qual depèn.
Data de l’acord d’aprovació de l’emblema per l’ens
local.
Data de la resolució d’inscripció de l’emblema al
registre estatal corresponent, si escau, i de la publicació.
Descripció de l’emblema.
Dibuix de l’emblema.
Data d’inscripció de la resolució al Registre dels ens
locals.
Data de publicació de la resolució anterior al DOGC, si
escau.
Article 48 Modificació i cancel·lació de les dades registrals 48.1 La modificació i cancel·lació de les dades
registrals, la farà d’ofici, o a petició de l’ens local, la Direcció
General d’Administració Local, en el termini d’un mes a comptar de la data
en què s’hagi produït la modificació d’aquelles o, si escau, a comptar de
la data de la petició.
48.2 Els ens locals han de comunicar a la Direcció General
esmentada, a l’efecte de l’anotació al Registre, l’inici de procediments
administratius o judicials que puguin afectar les inscripcions dels seus
símbols.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Els ens locals territorials i les entitats municipals
descentralitzades poden regular per reglament els símbols dels seus propis
òrgans.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
-1 Els escuts que han estat aprovats per decret de la
Generalitat de Catalunya abans de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i
de règim local de Catalunya, s’han d’inscriure d’ofici al Registre
previst a l’article 9 d’aquest Reglament. Igualment, els escuts i les
banderes que ja han estat aprovats d’acord amb el procediment que estableix l’esmentada
Llei 8/1987, de 15 d’abril, s’inscriuran també d’ofici al Registre
esmentat.
-2 Els ens locals que utilitzin un escut o una bandera no
aprovats d’acord amb els procediments assenyalats a l’apartat anterior, han
d’instar-ne la inscripció al Registre esmentat en el termini de sis mesos. En
el supòsit que aquests símbols siguin susceptibles de ser confosos amb els d’un
altre ens local o no compleixin els requisits establerts als articles 35 i 36 de
la Llei 8/1987, de 15 d'abril, el Departament de Governació farà a l’ens
local les observacions oportunes per tal que iniciï el procediment de
modificació dels símbols esmentats, d’acord amb el que estableix el capítol
5 d’aquest Reglament.
-3 Aquest Reglament serà d’aplicació als expedients d’adopció,
rehabilitació o modificació de l’escut o la bandera que estiguin en tràmit
en el moment de l’entrada en vigor.
ANNEX
-1 A l’efecte del capítol 2 d’aquest Reglament, cal
tenir presents els criteris i els termes heràldics següents:
a) Entre els esmalts es distingeixen els metalls, les colors
i els folres.
Una norma bàsica de l’heràldica és que no pot anar
metall sobre metall ni color sobre color. Tanmateix, hi ha uns esmalts que tenen
la consideració de neutres, que són els folres, la porpra, l’ataronjat i el
sable, que poden anar amb metall o amb color indistintament.
b) Cal entendre per forma caironada la d’un quadrat
recolzat sobre un dels seus vèrtexs i amb una de les diagonals disposada
verticalment i l’altra horitzontalment.
c) S'anomena brisura qualsevol canvi que es fa en un grup o
classe d'escuts per distingir-lo d’altres. Una de les brisures emprades en
heràldica local és la bordura, que consisteix en una peça d’una amplària
equivalent a la sisena part de la de l’escut que voreja tot el camper; quan en
una bordura s’alternen punts, és a dir, fragments d’igual mida, de metall i
de color, es diu que la bordura és componada.
Els escuts dels consells comarcals es caracteritzen per una
bordura componada de vuit punts d’or i vuit de gules, que són els esmalts de
Catalunya.
d) La corona mural és aquella que representa un llenç de
muralla en forma circular realçat per un nombre de torres variable en funció
del tipus i la categoria de l’ens local.
Els escuts dels municipis que històricament hagin estat cap
o centre d’un principat, ducat, marquesat, comtat, vescomtat o baronia abans
de l’abolició de les jurisdiccions senyorials han d’anar timbrats amb la
corona corresponent al seu títol. Només poden anar timbrats amb corona reial l’escut
de la ciutat de Barcelona i els de les viles i ciutats que hagin obtingut el
títol de reial vila o de reial ciutat.
-2 A l’efecte de l’article 8, s’entén per dret
històric a incorporar al propi l’escut de Catalunya el fet d’haver-ne rebut
la concessió reial o el d’haver estat ciutat o vila de jurisdicció reial.
LLEI 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de
Catalunya.
CAPÍTOL 5
Article 35
-1 Les corporacions locals poden dotar-se d’un escut o d’un
emblema com a distintiu.
-2 Els elements de l’escut s’han de fonamentar en fets
històrics o geogràfics, en característiques pròpies de la corporació o en
el seu propi nom. En qualsevol cas, han de respectar les normes de l’heràldica.
Article 36
-1 Els municipis poden dotar-se d’una bandera municipal. La
bandera deriva del mateix escut, del qual ha de contenir els elements essencials
o el color predominant.
-2 No es pot emprar la bandera de Catalunya com a fons de la
bandera municipal. En queden exceptuats els municipis que per dret històric
tenen en el seu escut el de Catalunya com a element essencial.
Article 37
-1 Per a aprovar o modificar l’escut o la bandera s’ha de
seguir un procediment anàleg a l’establert per al canvi de nom dels
municipis.
-2 La intervenció del Govern de la Generalitat només es pot
produir quan l’escut o la bandera són susceptibles d’ésser confosos amb
els d’un altre municipi o quan no es compleixen els requisits establerts en
els articles 35 i 36.
DECRET 58/1982, de 18 de març, pel qual s’estableixen
normes sobre la utilització del senyal de la Generalitat per les entitats
locals de Catalunya.
La Generalitat de Catalunya, ateses les competències que té
atribuïdes en matèria de Règim Local i singularment en matèria d’atorgament
de títols, escuts, blasons, lemes i dignitats, de conformitat amb el que
estableix el Decret 23/1980, de 18 de novembre, en relació amb el Decret
160/1980, de 19 de setembre, i el Decret 230/1980, de 18 d’octubre, exerceix
una sèrie d’accions encaminades a assessorar, impulsar i fomentar la
utilització pels municipis de Catalunya del seu propi escut, com una forma de
contribuir a la recuperació de la identitat i patrimoni cultural dels nostres
pobles.
No obstant tot això, i a fi d’evitar confusions en la
utilització per les Corporacions d’escuts o símbols diversos, que no
responen a cap base popular, social, cultural o històrica, la Generalitat de
Catalunya considera adient que els municipis que no tenen escut propi puguin
utilitzar el Senyal de la Generalitat.
En virtut d’això, a proposta del Conseller de Governació
i d’acord amb el Consell Executiu,
DECRETO:
Article únic
Les Corporacions Locals que no disposin d’un escut propi
podran utilitzar en les comunicacions, juntament amb el nom de l’ajuntament
del municipi en qüestió, el Senyal de la Generalitat, d’acord amb les
característiques establertes pel Decret 97/1981.
DISPOSICIÓ FINAL
Única
Es faculta el Conseller de Governació perquè desplegui el
que estableix el present Decret.
Barcelona, 18 de març de 1982
JORDI PUJOL
President de la Generalitat de Catalunya